Testy osobních vozů

Nissan e-NV 200 Tekna – Užitkový Leaf

Nissan patří k velkým propagátorům elektrického pohonu. Ve své nabídce má dokonce hned několik verzí elektrické dodávky e-NV200, která používá pohon z osobního modelu Nissan Leaf.

Nissan e-NV200 je k dispozici hned ve třech variantách, a to jako osobní sedmimístná Evalia, pětimístné Combi a námi testované dvoumístné užitkové provedení Furgon. Jak už názvy napovídají, technicky vycházejí z modelů Evalia a NV200, elektrický pohon však pochází z osobního automobilu Nissan Leaf, což je celosvětově nejprodávanější elektromobil.
 
Užitek téměř bez omezení
Díky tomu, že má Nissan e-NV200 baterie ukryté v podlaze vozu, mají Combi i Van stejně velký nákladový prostor jako běžné verze, tedy 2,3 m3 a 4,2 m3. Když potřebujete, naložíte do vanu i dvě europalety, a to asymetricky dělenými křídlovými dveřmi. Palety mohou být naložené až 703 kg, a to tehdy, pokud máte boční dveře jenom vpravo, resp. 649 kg, jsou-li dveře po obou stranách. Jenom pro srovnání, dieselová verze převeze 740 kg, takže z hlediska přepravního výkonu na tom není e-NV200 vůbec špatně. Potěší i nízká nákladová hrana ve výšce pouhých 524 mm. Jediné, co elektrická dodávka nezvládne, je tahání přívěsu.
 
Jede jako z praku
Pod kapotou je ukrytý stejnosměrný elektromotor z elektromobilu Leaf, který disponuje výkonem 80 kW (109k) a točivým momentem 254 Nm. Ten je k dispozici prakticky z nulových otáček, takže i s plně naloženým autem vystřelíte z místa jako raketa. Zátah motoru je opravdu silný, na což si pneumatiky občas postěžují zakvílením. Stovku e-NV 200 zvládá za 14 s a jede až 123 km/h. Nicméně tahle dodávka je určena primárně do města, kde se s ní skvěle manévruje a navíc se s ní díky úzké karoserii všude vmáčknete.
 
Zvládne asi 130 km
Kapacita lithio-iontových baterií je 24 kWh a podle homologačních zkoušek by měla vystačit na 170 km, tedy stejně jako u Citroënu Berlingo, jehož test najdete také v tomto čísle. I v případě Nissanu se ale skutečnost pohybuje někde mezi 120 až 140 km v závislosti na tom, jak rozumně jezdíte a jak si v autě topíte či chladíte. Ve městě lze totiž dojezd zvyšovat rekuperací, kdy se ke zpomalování auta používá elektrický motor, ideálně v režimu B, který se nastavuje voličem na přístrojové desce a jež zvyšuje míru rekuperace. Tímto způsobem se dá dostat k horní hranici dojezdu.
 
30 minut i 12 hodin
Pokud připojíte e-NV200 k 50kW rychlonabíjecí stanici, během půl hodiny jsou baterie na 80 % kapacity. Nicméně těchto dobíjecích stanic u nás mnoho není, takže budete většinou odkázáni na klasickou 230V zástrčku. A to si pak v případě prázdných baterií budete muset počkat až 12 hodin. Nissan nabízí hned dvě alternativy v podobě nástěnné nabíječky Wallbox (20 000 Kč) s výkonem 3,6 kW/h a 6,6 kW/h, které zkrátí dobu nabíjení na osm, resp. čtyři hodiny.
 
Není to jen o nákladech
Základní cena e-NV200 startuje na 730 000 Kč, což je jednou tolik proti základnímu dieselu. Testované provedení ve výbavě Tekna je o 10 000 korun dražší. Samotný provoz auta už je pak sice v řádu desítek haléřů na kilometr, navíc neměníte olej ani spojku, nicméně největší překážku představuje nedostatečná síť dobíjecích stanic.
Michal Štengl, foto autor
 
TECHNICKÉ ÚDAJE
 
Nissan e-NV 200
Tekna
Motor:
elektromotor
Max. výkon:
80 kW (109 k)
Max. točivý moment:
254 Nm/0-3008 min-1
Maximální rychlost:
123 km/h
Zrychlení 0-100 km/h:
14,0 s
Převodovka:
jednostupňová redukční
Kombinovaná spotřeba:
16,5 kWh/100 km
Komb. spotřeba v testu:
17,7 kWh/100 km
Emise CO2:
0 g/km
Kapacita baterií:
24 kWh
Dojezd:
170 km
Objem náklad. prostoru:
4200 l
Pohotovostní hmotnost:
1571 kg
Celková hmotnost:
2220 kg
Rozměry d/š/v:
4560 x 1755x 1858 mm
Rozvor:
2725 mm
Cena testovaného vozu:
760 500 Kč (bez DPH)
 

Přečtěte si také

Back to top button