Testy osobních vozů

Čtyřkolka jenom s benzinem

Nová Toyota RAV4 vypadá lépe než kdykoliv předtím. Jenže radost z dynamického designu a kvalitnějšího interiéru může pokazit skutečnost, že zájemce o pohon všech kol má na výběr buď pouze hybrid, nebo benzinový dvoulitr, navíc ještě s variátorem.

Toyota RAV4 stála v roce 1994 u zrození v současnosti nejdynamičtěji se rozvíjejícího automobilového segmentu SUV. Od roku 2013 je na trhu již čtvrtá generace, která už stihla projít faceliftem.
 
Sluší jí to ještě víc
Toyota už dávno auty nenudí, RAV4 vypadá po modernizaci opravdu parádně, dokonce v ní vidíme Lexus NX. Stejně tak přístrojová deska má nápadité tvary, které se ale faceliftem nezměnily. Otáčkoměr a rychloměr jsou ale nyní stejně velké a mezi nimi se nachází pomocný displej, dřív byl dominantním ukazatelem rychloměr. Nádech luxusu v testovaném autě zvyšovalo koženkové čalounění přístrojové desky a sedadla s alcantarou (součást paketu Trend za 57 024 Kč se zvýhodněním za 41 322 Kč bez DPH). I nadále platí, že najít si optimální pozici za volantem RAV4 není úplně snadné. RAV4 potěší solidním vnitřním prostorem pro posádku i její zavazadla (547 až 1735 l).
 
Reorganizace pod kapotou
Z hlediska techniky stojí za pozornost především příchod hybridního pohonu, kvůli kterému ale došlo k reorganizaci nabídky motorů. Pro někoho může být zklamáním, že z ceníku zmizela kombinace dieselu, čtyřkolky a manuálu, turbodiesel 2.0 D4-D/105 kW už dostanete jenom s pohonem předních kol. Zájemce o 4×4 je nahnán do náruče hybridu nebo benzinového dvoulitru (v horším případě konkurence).
 
Stále ještě bez turba
Toyota se jako jedna z mála automobilek stále ještě drží atmosférických zážehových motorů, použitý dvoulitr je totiž nepřeplňovaný. Výkon 112 kW a 195 Nm nejsou mezi nepřeplňovanými motory tohoto objemu špatné, nicméně stejné hodnoty umí nabídnout i přeplňovaná dvanáctistovka, která k tomu navíc přidává i solidní pružnost z nízkých otáček. Nic takového se v případě RAV4 nedočkáte, a to i kvůli příplatkové variátorové převodovce Multidrive S. Ta totiž snahu o nějaké zrychlení řeší obvykle vyhnáním motoru do otáček, kde motor drží tak dlouho, dokud neuberete. Řidič má sice možnost řadit ručně páčkami pod volantem, připraveno je sedm rychlostí, moc jsme ale po nich nesahali, protože reakce převodovky je pomalá a pod plným plynem řazení doprovází citelné zhoupnutí. Abychom však variátor jenom nekritizovali, jeho velkou předností je snížení otáček na silnici či dálnici na hranici až k 2200/min.
 
Klidná jízda
Ač se benzinový motor snaží, i ve sportovním režimu je RAV4 spíš auto pro klidnější povahy. Na stovku se rozjede za 10,7 s a jede nejvýš 185 km/h. Od vysokého a těžkého auta s benzinovým motorem a pohonem všech kol nelze očekávat extra nízkou spotřebu, minimum bylo při velké snaze sedm litrů. Po městě si ale motor z nádrže odčerpá nestydatých devět litrů, na dálnici pojedete o půl litru úsporněji. Suma sumárum jsme v průměru jezdili lehce přes osm litrů.
 
Chtělo by to menší kola
Těžko říct, kam chtěla Toyota tohle auto posunout. Vypadá sice jako sportovec a má i tužší naladění podvozku, přesto nechce jezdit sportovněji. Jakékoliv snahy totiž rázně tlumí blikající kontrolka stabilizace a na nerovnostech odskakující osmnáctipalcová kola. V nižších rychlostech si na to člověk asi zvykne, ale asi bychom si k této kombinaci pořídili o palec menší kola. Základní cena RAV4 2.0 4X4 NMT je 582 562 Kč, což je o deset tisíc korun víc než typově asi nejbližší Honda CR-V 2.0i, která má ale jen pětistupňový automat. Subaru Forester 2.0i s Lineartronicem je skoro o 82 644 korun dražší.                   
Michal Štengl, foto autor
 
TECHNICKÉ ÚDAJE
 
Toyota RAV4 2.0 Multidrive
S AWD Active
Motor:
Ř4/zážehový
Zdvihový objem:
1987 cm3
Max. výkon:
112 kW (152 k)/6200 min-1
Max. točivý moment:
196 Nm/4000 min-1
Maximální rychlost:
185 km/h
Zrychlení 0-100 km/h:
10,7 s
Převodovka:
V (7)
Kombinovaná spotřeba:
6,5 l/100 km
Komb. spotřeba v testu:
8,2 l/100 km
Emise CO2:
152 g/km
Objem zavaz. prostoru:
547/1735 l
Pohotovostní hmotnost:
1520 kg
Celková hmotnost:
2110 kg
Rozměry d/š/v:
4605 x 1845 x 1675 mm
Rozvor:
2660 mm
Cena testovaného vozu:
667 769 Kč (bez DPH)

Přečtěte si také

Back to top button