Testy osobních vozů

Toyota Yaris Hybrid Bi-Tone – Dvoubarevný hybrid

Toyota Yaris je jediný malý hybridní automobil na českém trhu. V rámci modelového roku 2016 se dočkal atraktivní verze Bi-Tone s černobíle perleťovou karoserií.

Toyota je největší výrobce hybridních automobilů, jako první je začala před sedmnácti lety vyrábět ve velkém a svou technologii Hybrid Synergy Drive montuje napříč modelovou paletou od nejmenších po největší auta. V roce 2012 ji představila i ve třetí generaci malého hatchbacku Yaris.
 
Bílá a černá
Toyota Yaris třetí generace je na trhu od roku od roku 2011. Velký facelift, který přinesl výraznější design a nové asistenční systémy, se odehrál v roce 2014. Nyní už se výrobce zaměřuje pouze na jakési modelové „oprašování“. Pro rok 2016 přišel s atraktivní verzí Bi-Tone, kterou, jak už název napovídá, okamžitě poznáte podle dvoubarevné karoserie. Výrobce zvolil povedenou kombinaci bílého perleťového laku a černé střechy, kterou okořenil atraktivními černými litými koly. V interiéru vyměnil bílou barvu za světle šedou, takže stejně jako zvenku rozhodně nikdo nemůže tvrdit, že jsou Toyoty nudná auta.
 
Jediný svého druhu
Jak už jsme uvedli, Yaris je jediný malý hybrid, který si dnes můžete koupit. Druhou alternativou byla ještě nedávno Honda Jazz, kterou ale tuzemský importér pro malý zájem stáhl z nabídky. To Toyota si u nás na nedostatek zákazníků stěžovat nemůže, vždyť v roce 2015 tvořil hybrid více než desetinu z celkových prodejů Yarisu a letos je to dokonce ještě o něco víc. A to je obdivuhodný výsledek, vezmeme-li v úvahu, že je o 38 000 korun dražší než výkonově podobný motor 1.33 s automatem, resp. o 68 000 Kč s manuální převodovkou (ve výbavě Bi-Tone) a že u nás neexistují žádné ekologické pobídky. Tedy s výjimkou odpuštění silniční daně pro podnikatele.
 
Celkem tři motory
To, že má hybridní pohon spalovací motor a elektromotor, už je známá věc. Méně se ale ví, že hybridní technologie Toyoty má dokonce dva elektromotory. O samostatný pohon auta, případně pomoc spalovacímu motoru se ale stará pouze ten větší s výkonem 45 kW (61 k). Druhý motor-generátor slouží jako startér a za jízdy vyrábí elektřinu, která se ukládá do baterií typu Ni-MH ukrytých pod zadními sedadly. Hybrid má díky tomu stejně velký zavazadlový prostor jako obyčejný Yaris. Důležitým prvkem hnacího řetězce je planetová převodovka, která spojuje výkony od obou hnacích motorů. Svým projevem se chová jako variátor, takže když přidáte plyn, vyletí otáčky do výšin, dokud nesundáte nohu z plynu.
 
Účinný hlavně ve městě
Baštou hybridní techniky je městský provoz, kde nejčastěji přichází ke slovu elektrický pohon. A to jak samostatně v režimu EV (lze ho i vynutit zmáčknutím tlačítka), tak i coby podpora spalovacího motoru. Na elektřinu se dá jet obvykle nejvýše padesátkou, když se ale člověk na rovince snaží, může jet elektricky i přes 60 km/h. Po městě se dá bez větší snahy o ekostyl jezdit se spotřebou mezi 4 a 5 litry benzinu. Když se ale naučíte v maximální míře využívat tuto technologii, můžete jezdit i do čtyř litrů. Větší rozptyl už je na běžných silnicích, kde se spotřeba pohybuje mezi pěti a šesti litry podle jízdního stylu a nedostatku času. Obecně je lepší s Yarisem Hybrid moc nespěchat, není to žádný dravec a spotřeba zbytečně roste. Na dálnici, kde je přínos hybridu minimální, si motor nárokuje mezi 6 a 6,5 l. Dlouhodobý průměr za týden ježdění s větším podílem města byl 4,8 l.
 
Dlouhá návratnost
Nejlevnější Yaris Hybrid pořídíte za 370 900 Kč, v testované verzi Bi-Tone je o 40 000 Kč dražší. Na uspořeném palivu se bude rozdíl proti běžnému benzinovému autu vracet hodně dlouho, takže tohle auto se vyplatí někomu, kdo si ho nechá dlouhou dobu. A nemusí se ani bát o životnost baterií. Na ně (a elektrickou výbavu) dává Toyota ze zákona záruku 5 let/100 000 km a po jejím skončení si můžete garanci na akumulátor prodloužit každý rok až do 10,99 let stáří auta, a to za 1000 korun. A to je vzhledem k ceně baterií zanedbatelná částka.
Michal Štengl, foto autor
 
Velmi pozitivní čísla
„Fenoménem dneška jsou celkové náklady na vlastnictví vozu (TCO). My v Toyotě věříme, že právě naše vozy jsou z tohoto pohledu velmi konkurenceschopné hlavně díky vysokým zůstatkovým hodnotám. Jak je to u hybridních vozidel? Zkusili jsme si srovnat TCO modelu Yaris v benzinové verzi (1,33 Dual VVT-i s převodovkou Multidrive-S) a v hybridní verzi (Yaris Hybrid Active), tedy ve srovnatelných, středních výbavách. Požádali jsme společnost Eurotax, aby propočítala, zda a po kolika měsících se začne Yaris Hybrid vyplácet. A čísla jsou velmi pozitivní – u modelu Yaris se na základě TCO hybridní verze vyrovná s konvenční verzí po zhruba 16 měsících/40 000 km! A to už jistě stojí za zvážení…“
Michal Velička
Product, Marketing & PR Manager Toyota Central Europe – Czech
 
TECHNICKÉ ÚDAJE
 
Toyota Yaris
Hybrid Bi-Tone
Motor:
1.5 VVT-i + elektromotor
Zdvihový objem:
1497 cm3
Max. systémový výkon:
74 kW/100 k/4800 min-1
Max. točivý moment:
111 Nm/3600-4400 min-1 + 169 Nm
Maximální rychlost:
165 km/h
Zrychlení 0-100 km/h:
11,8 s
Převodovka:
e-CVT
Kombinovaná spotřeba:
3,6 l/100 km
Komb. spotřeba v testu:
4,7 l/100 km
Emise CO2:
82 g/km
Objem zavaz. prostoru:
286/710 l
Pohotovostní hmotnost:
1180 kg
Celková hmotnost:
1565 kg
Rozměry d/š/v:
3950 x 1695 x 1510 mm
Rozvor:
2510 mm
Cena testovaného vozu:
360 372 Kč (bez DPH)
 

Přečtěte si také

Back to top button