Testy osobních vozů

Volkswagen Caddy 1.4 TGI Bluemotion Highline – Z nového světa

Volkswagen Caddy v úpravě na zemní plyn je o světelné roky dál než jeho předchůdce. Už třeba jenom tím, že na CNG ujede přes 500 kilometrů, a to docela svižně.

Čtvrtá generace Volkswagenu Caddy se představila vloni a hned od začátku byla k mání ve verzi na zemní plyn. Ta se poprvé objevila u minulé generace (EcoFuel), a přestože se oficiálně prodávala i v České republice (šlo o vůbec jedno z prvních továrně přestavěných aut na CNG u nás), tehdy bychom o ní neuvažovali. V případě nástupce je ale všechno úplně jinak…
 
Už žádný pravěk
Problém předchůdce nebyl ani tak v samotném autě – Caddy vždy patřil k nejlepším osobním dodávkám. Potíž ale byla v hnací síle, protože na CNG byl upraven historický osmiventilový zážehový motor 2.0i. Ten byl i pod kapotou první generace Škody Octavia a ani tehdy to nebyl výkřik nejmodernější techniky. V úpravě na CNG ničím rozhodně nevynikal. Ani dynamikou, ani spotřebou. Ačkoliv už tehdy měl Caddy zásobníky na 26 kg CNG, vystačilo to stěží na 300 km. Nový Caddy ale dostal přímovstřikový přeplňovaný čtyřválec 1.4 TSI, který dobře známe ze Škody Octavia G-Tec nebo VW Golf TGI.
 
Konečně to dává smysl
Příkladně utlumený čtyřválec je naladěn na 81 kW/110 k, což je sice skoro stejně jako u EcoFuelu s 2.0i, jenže není výkon jako výkon. Navíc současný motor se může díky přeplňování pochlubit 200 Nm, což je o 60 Nm víc. A přestože je Caddy ve srovnání s běžnými osobními vozy těžší a má i větší aerodynamický odpor (velká čelní plocha), čtyřválec zajišťuje dostatek elánu k předjíždění. Samozřejmě s plně naloženým 750litrovým zavazadlovým prostorem (pozitivní přínos původu v dodávce) se umí zadýchat, ale ve srovnání s minulostí je to rychlost světla. Stovku sice zvládne papírově jen o sekundu rychleji, pocitově jede mnohem lépe. Třeba i proto, že motor není třeba příliš točit, protože díky přeplňování zabírá od 2000 ot./min.
 
550 kilometrů
Jestliže dřív byl problém dostat se se spotřebou pod sedm kilogramů CNG, tak 1.4 TGI jezdí bez větších potíží v průměru za 4,4 kg/100 km. Plynulou a předvídavou jízdou můžete spotřebu stlačit i pod čtyři kila. Dálnice ze čtyř zásobníků ukrytých v podlaze odčerpají každých sto kilometrů v průměru 4,7 kg. A jelikož mají dohromady kapacitu 26 kg (Caddy Maxi dokonce 37 kg!), na jedno naplnění tak lze urazit 500 až 550 km, což je plně srovnatelné s klasickými benzinovými vozy. Ty ale rozhodně ani při současných nízkých cenách neumějí jezdit za 1,10 Kč/km. A pokud plyn dojde, pořád je v zásobě 13 l benzinu, což vystačí asi na 200 km.
 
Blíž k osobním MPV
Přestože má Caddy stále tuhou zadní nápravu, má mnohem komfortnější pérování. Hlavně nezatížený už zdaleka tolik neodskakuje. Uvnitř je také větší ticho a posádku může chránit celá řada bezpečnostních systémů známých z běžných osobních Volkswagenů.
 
Stačí relativně málo
Základní cena plynové verze činí 429 656 Kč bez DPH. Vychází tak o 51 500 korun dráž než Caddy se stejným motorem 1.4 TSI na benzin, který má navíc výkon 92 kW. Když však plyn srovnáme s výkonově bližším 2.0 TDI 75 kW/102 k, je rozdíl už jenom cca 9411 Kč, takže se i v době přející (cenově) naftě investice vrátí již po pár desítkách tisíc kilometrech.
Michal Štengl, foto autor
 
Ideální volba
Model Caddy je ideální volbou současné éry městských dodávek, kdy rostou požadavky kurýrních společností převážejících zboží v menším objemu a kdy rodinný vůz slouží mnohdy jako nástroj k vykonávání činnosti drobných živnostníků. Takové zákazníky neosloví velké modely Crafter či řada Transporter. Caddy je vnějšími rozměry kompaktní a současně vnitřním prostorem velký užitkový vůz s jízdními vlastnostmi osobního automobilu. A s motorem 1,4 TGI je nástupce populární verze Caddy EcoFuel volbou všech, co žádají solidní dynamiku, nízké provozní náklady a současně neprahnou po vznětovém motoru. Schopností udržovat provozní náklady až u jedné koruny na kilometr je Caddy na CNG (i benzin) – spolu s konkurenceschopnými servisními náklady, tradičně vysokou kvalitou, spolehlivostí, vysokou zůstatkovou hodnotou a pro­dlouženou zárukou – stále vyhledávanější variantou.
 
Lenka Vaňková, Public Relations, Volkswagen
Užitkové vozy
 
TECHNICKÉ ÚDAJE
 
Volkswagen Caddy 1.4 TGI
Bluemotion Highline
Motor:
R4/zážehový CNG
Zdvihový objem:
1395 cm3
Max. výkon:
81 kW (110 k)/4800-6000 min-1
Max. točivý moment:
200 Nm/1500-3500 min-1
Maximální rychlost:
174 km/h
Zrychlení 0-100 km/h:
12,9 s
Převodovka:
6M
Kombinovaná spotřeba:
4,1 kg/100 km (6,3 l)
Komb. spotřeba v testu:
4,4 kg/100 km (6,8 l/100 km)
Emise CO2:
112 g/km
Objem zavaz. prostoru:
750/3030 l
Pohotovostní hmotnost:
1541 kg
Celková hmotnost:
2175 kg
Rozměry d/š/v:
4506 x 1793 x 1822 mm
Rozvor:
2682 mm
Cena testovaného vozu:
603 471 Kč (bez DPH)
 

 

Přečtěte si také

Přečtěte si také

Back to top button